Tuesday 8 March 2011

BALAI SENI

BALAI SENI

Balai Seni negeri Kedah berada di tengah -tengah Medan Budaya. Senibina bangunan Balai Seni negeri Kedah ini banyak dipengaruhi oleh senibina Roman sama dengan bangunan yang terdapat di "Temple of Fortune Rivals
Balai Seni terletak berdekatan dengan Balai Besar. Galeri ini mengandungi berbagai-bagai hasil seni daripada karya anak-anak tempatan dan juga luar dari negeri  Kedah.
Bangunan ini asalnya dibina khusus untuk Mahkamah Besar pada tahun 1912 yang dirasmikan oleh DYMM Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah pada tahun 1923 digunakan sebagai Mahkamah Tinggi dan Jabatan Audit , Perbendaharaan Negeri serta Pejabat Penasihat British.
Pada 25 Julai 1983, bangunan ini telah diisytiharkan sebagai Balai Seni Negeri yang menempatkan hasil karya dan koleksi seni yang terdapat di Negeri Kedah Darul Aman.
Kini, Balai Seni negeri Kedah merupakan nadi kepada semua aktiviti-aktiviti kebudayaan dan seni dalam Negeri dan ia diurus oleh Lembaga Muzium Negeri. Kini Balai Seni Negeri ini merupakan sebuah lagi mercu tanda yang sering dilawati bukan sahaja oleh rakyat Malaysia tetapi juga oleh pelancong-pelancong asing.

No comments:

Post a Comment